i been wounded, i been healed



Into the wild är utan tvekan min absoluta favoritfilm. Emile Hirsch är fantastisk, fotot är genialiskt och något av det vackraste jag har sett, och slutscenen är så sorgligt att jag gråter bara jag tänker på det. Soundtracket är lika vackert som filmen, och passar utmärkt när det är snöstorm och man känner sig ensam och hopplös.

Ett av mina favoritcitat är från Jack Kerouacs Järnvägen Jorden. Det, och den här filmen, är den huvudsakliga anledningen till att jag ska åka till Berlin ensam i sommar. Det är ju inte vildmarken, per se, men det är en ensam utmaning. Jag mot världen.

Ingen människa borde gå igenom livet utan att någon gång ha upplevt hälsosam, till och med tråkig, ensamhet i vildmarken, och finna sig själv, lita helt och hållet på sig själv och därigenom hitta sin sanna och dolda styrka.

Jag har, som mitt bloggnamn indikerar, faktiskt en bok full av citat. Där samlar jag litteraturens visdom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: